آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم...

یارفیق من لا رفیق له

آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم...

یارفیق من لا رفیق له

آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم...

"بنام آنکه هستی را آفرید وهدایت را راه گشای بشرقرار داد،وبرای این هدایت وطریقت رهبرانی برگزیدتا ما،انسانها از آدم تا خاتم(ص) بتوانیم درمسیرحرکت انسانی والهی راه را از بیراهه دربیابیم"

"راه فردا که در پیش داریم راه نرفته ی ماست، آن را درست بپیماییم "

آخرین نظرات

فلسفه وقت نماز

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۳۶ ب.ظ

امیر المومنین در این باره می فرماید :

یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام آمد و از فلسفه ی وقتهای نماز سوال کرد و گفت : ای محمد (ص) به چه علت نمازهای پنجگانه در پنج وقت مخصوص بر امت تو واجب شده است .

آن حضرت چنین فرمود : ای یهودی بدان و آگاه باش تا علت آن را برایت بیان کنم و بعد چنین اظهار داشت :

1وقت نماز ظهر :

هنگامی که خورشید وسط آسمان قرار می گیرد داخل دایره و حلقه ای می شود . وقتی داخل آن دایره شد تمام جهان هستی مشغول به ذکر و تسبیح خداوند عالم می شوند . آن ساعت (اول ظهر ) ساعتی است که خداوند بر من درود می فرستد و از این جهت خداوند نماز ظهر را بر امت من واجب گردانید

بعد فرمود : این ساعت ساعتی است که در قیامت جهنم را می آورند و هیچ مومنی نیست که در این ساعت مشغول رکوع یا سجود یا قیام و نماز باشد مگر اینکه خداوند جسد او را بر آتش جهنم حرام می گرداند .



2وقت نماز عصر:

باز آن حضرت فرمود : چون در این ساعت (عصر ) حضرت آدم (ع) از شجره منهیه خورد خداوند متعال او را از بهشت بیرون نمود . از این جهت به ذریه و فرزندان او نماز عصر را تا روز قیامت واجب نمود و همان نماز را هم بر امت من واجب کرد و در بین نمازهای واجب این بهترین نماز است .

پس از آن فرمود : خدا به من دستور داده که نماز عصر را بیشتر حفظ کنم و آن ، نماز وسطی است که به حفظ آن تاکید فروانی شده است .

قرآن در این باره می فرماید : نمازها را حفظ کنید به خصوص نماز وسطی را (سوره بقره )

3وقت نماز مغرب:

بعد فرمود : اما مغرب ساعتی است که خداوند توبه آدم را پذیرفت . فاصله مابین خوردن از شجره منهیه تا پذیرفته شدن توبه آدم را حدود 333 سال و 4 ماه از سالهای دنیا بوده که این مقدار یک سوم از روز قیامت است .

قرآن مجید روز قیامت را مطابق 1000 سال این دنیا می داند (در سوره سجده )

موقع مغرب هنگامی که توبه آدم قبول شد او سه رکعت نماز یک رکعت برای جبران خطای خود و یک رکعت برای جبران جبران خطای همسرش حوا و یک رکعت به خاطر قبول شدن توبه اش به جای آورد . خداوند هم به این علت سه رکعت نماز مغرب را بر امت من واجب کرد .

بعد فرمود : هنگام مغرب دعای انسان مستجاب می شود و خداوند در این ساعت به من دستور دعا و ذکر و تسبیح داده است . قرآن در این باره چنین می فرماید :

پس خدا را هنگام شامگاه و صبحگاه تسبیح و ثنای گویید (تا سعادت ابدی یابید )(سوره روم )

4وقت نماز عشا:

همچنین در مورد نماز عشا فرمود : چون قبر تاریک و روز قیامت تاریک است خداوند به من و امتم دستور داد که این نماز (عشا) را برای روشنی قبر و قیامت انجام دهیم . هیچ قومی نیست که به سوی نماز عشا رود مگر اینکه جسدش بر آتش دوزخ حرام می شود و این نماز را خداوند برای پیامبران قبل از من نیز واجب کرده بود .

5وقت نماز صبح:

اما در مورد نماز صبح فرمود : خداوند به من دستور داد که نماز فجر را قبل از آن که خورشید طلوع کند و کفار و مشرکان برای آن سجده کنند بخوانم . آن نمازی است که ملائکه شب و روز بر آن شهادت می دهند . ( زیرا نماز صبح اگر در اول وقت خوانده شود فرشتگان مراقب شب آن را در پرونده اعمال مربوط به شب و  در پرونده مر بوط به روز ثبت و ضبط می کنند
مناهج الشارعین صفحه 50-53

  • سام دادرس

نماز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی